Proximar har gjort første utslakt i Japan: – Utrolig tilfredsstillende
Landbasertselskapet melder om vellykket slakt, og har solgt sin første laks til det japanske markedet under merket Fuji Atlantic Salmon. Aksjen stiger kraftig på børs.
Det ble slaktet om lag 1,2 tonn laks, og daglige slaktinger er planlagt å starte i slutten av oktober.
Det går fram av en børsmelding mandag formiddag.
– Dette markerer en viktig operasjonell og kommersiell milepæl for selskapet, skriver Proximar i meldingen og viser til at de er den første produsenten av lokalt oppdrettet atlantisk laks i Japan.
– Proximar er den eneste leverandøren av lokalt produsert atlantisk laks i Japan, og vi er flere år foran konkurransen. Det er utrolig tilfredsstillende å se arbeidet vårt bli kommersielt validert gjennom dette første slaktet, uttaler administrerende direktør i Proximar Seafood, Joachim Nielsen, i meldingen.
Proximar Seafood
- Norsk selskap som skal bygge et landbasert lakseanlegg ved Oyama i Japan
- Første fase skal ha en kapasitet på 5.300 tonn. RAS-anlegget leveres av israelske Aqua Maof. Investeringene er beregnet til rundt 915 millioner kroner.
- Produksjonskostnad ventes til rundt 45 kroner kiloen i første fase, fallende til 40 kroner kiloen etter fullføring av fase 2
- Joachim Nielsen er administrerende direktør
Laksen som ble slaktet hadde en gjennomsnittsvekt på omtrent 4 kilo HOG (Head-On Gutted), og oppnådde 100 prosent superiorkvalitet. Selskapet bekrefter i meldingen at de oppnådde priser i tråd med forventningene om superiorpriser sammenliknet med importert norsk laks til Japan – uten at prisen spesifiseres noe nærmere.
Landbasert-laksen vil bli sendt til kunder i Tokyo-regionen.
Lansering av Fuji Atlantic Salmon
Parallelt med utslaktingen lanserer Proximar sitt nye merkevarenavn og logo for fisken: Fuji Atlantic Salmon, som de håper skal posisjonere selskapet som markedsleder for japanskprodusert atlantisk laks i Asia.
– Mount Fuji er et ikonisk landemerke i Japan, og området er kjent for sine høykvalitets vannressurser, noe vi tror vil ha en positiv effekt på markedsføringen, uttaler Nielsen i meldingen.
Nyheten om første utslakt sendte landbasertaksjen kraftig opp, i skrivende stund 7,43 prosent på Oslo børs klokken 11:24.