Mandag 10. februar 16:17

Da IntraFish besøkte Bremen-messen for år siden var møtetmed havfruen fra den tyske fiskeleverandøren Werner Lauenroth et avhøydepunktene – og i år var hun tilbake igjen.

 

Mandag 10. februar 15:42

Etniske muligheterfor reker

Uhernhold, som har hovedkontor i Danmark, har nyligintegrert den kinesiske restaurantleverandøren Seven Seas i sin britiskeportefølje, og har ambisjoner om en ekspansjon i dette segmentet, sier direktørUwe Thellmann til IntraFish.

- Vi ønsker å øke, og doble virksomheten vår. Seven Seas har12 ansatte, og er eksperter i dette området, sier han.

Han sier at kinesiske restauranter har sett en «enormvekst», og at det er et attraktivt og stabilt forretningsområde.

Thellmann anser forretningsområdet som «deres etniskeområder».

- Vi har ikke engang tatt for oss London. Dette er denlangsiktige planen, sier han om hvor han venter fremtidig vekst.

Mandag 10. februar 14:13

Tysk-tyrkiskpartnerskap – dannet i Bremen

Messen i Bremen handler ikke bare om å sitte ned sammen medkunder, smake noen nye produkter og snakke om bærekraft. Noen selskaper inngårfaktisk nye forretningsforhold her.

For to år siden tok den tyrkiske bass- og breamprodusentenSursan kontakt med det tyske import/eksport-selskapet Lubbert med et forslag,og i dag selger selskapet rundt 700 – 800 tonn av produktene til det tyskemarkedet, sier Lubberts Micahel Seidel til IntraFish.

Sursan, som er basert i Samsun, startet med produksjon avfiskemel og fiskeolje i 1981, og driver nå fire fabrikker og enoppdrettsvirksomhet på 1.500 tonn, sertifisert i henhold til nyesteEU-standarder og GlobalGAP.

- Etter messen for to år siden besøkte vi dem i Tyrkia, ogvi ble imponert over det vi så. Det som gjør fisken så spesiell, er dens høyeinnhold av omega 3, fordi Sursan fôrer fisken med fôr som er rik på fiskeolje,sier daglig leder Gunnar Wolf i Lubbert.

Han sier at potensialet for bass og bream i Tyskland vokser,særlig på sommeren grunnet grillsesongen.

Torsk, sei og hyse er fortsatt det de selger mest av, særliggrunnet engrosvirksomheten som står for det meste av selskapets omsetning pårundt 30.000 tonn i året.

Det som er nytt for selskapet er fokuset på detaljhandelen,hvor de har sitt eget merke Oceanlord.

- Vi må diversifisere oss litt, og åpne nyevirksomhetsområder, sier Wolf.

Selskapet har ifølge ham en omsetning på rundt 65 millionereuro.

Mandag 10. februar 13:01

Prispremie forASC-laks?

ACS har sammen med Lerøy Seafood lansert sin førsteACS-sertifiserte laks mandag morgen.

Mens den blir lovprist for sin bærekraft, fremtidsrettedetenking og nybråttsarbeid, er noen bekymret over det økonomiske. Medlakseprisen på rekordhøye nivåer, blir kundene nødt til å betale enda mer medASC-sertifisert laks?

Og hva gjør det med sluttkundene?

Carmel Egneberg fra Lerøy sier at de vil vente og se hvordanmarkedet utvikler seg.

- ASC er fortsatt ikke godt kjent blant kundene, så hvorforskulle de velge ASC, sier hun.

Dette kan være en bønn om overkommelige priser. Men medmarkert høyere produksjonskostnader, rundt 20 prosent høyere enn forkonvensjonell oppdrett, vil det trolig føre til høyere priser.

- Vi må se hvordan markedet reagerer, sa hun under etforedrag.

Tjark Goerges, som er ansvarlig for kvalitet i Rewe Germany,sier at enhver produsent må forklare nye prisøkninger. Samtidig vil tilbudetforbli lavere enn etterspørselen.

- Til syvende og sist er det sluttkunden som vil taavgjørelsen om å kjøpe, sa han.

Mandag 10. februar 11:45

Dette er…

den første laksen med Aquaculture Stewardship Council (ASC)sertifisering, på sin offisielle lansering på den internasjonale fiskemessen iBremen i dag morges. Den har vært i salg hos nederlandske butikker noen ukerallerede, og vil komme i hyllene i Sveits neste uke.

Når den blir tilgjengelig i tyske supermarkeder er fortsattuklart. Carmel Egenberg, som leder eksportavdelingen i Hallvard Lerøy, sier atbutikkene «småplukker» (nibbling) fisken.

 

Søndag 9. februar 15:10

Det store pushet avmatjes-merkenavnet

Den nederlandske silde-handleren Haasnoot Vis går inn i enny fase av sin virksomhet, etter de nylig kjøpte prosesseringsselskapene VergroFish og Neptunus – og er ivrige på å vise frem sin nye styrke innen matjes påårets fiskemesse i Bremen.

- Nå har vi kontroll på leverandørkjeden, noe som gir ossmuligheten til å promotere Neptunus-merket sammen med de lange tradisjonene iHassnot Vis, sa salgsdirektør Harry Assink.

Mens Neptunus «alltid har vært store i Tyskland» vilkombinasjonen av selskapene nå forsøke å lansere et premium-merke, som skalskille seg tydelig ut i jungelen av egne merkevarer i tyske og nederlandskesupermarkeder.

Innovasjon i forhold til både produkt og innpakking er endel av planen, sier Assink. Haasnoot hadde en omsetning på 25 millioner euro i2013, og håper å nå 40 millioner euro i 2014.

Søndag 9. februar 14:22

Nyvidereforedlingsfabrikk for tyrkisk bass- og breamprodusent

Den tyrkiske bass- og breamprodusenten Kilic bygger en nyvidereforedlingsfabrikk i Bodrum, Tyrkia. Fabrikken skal starte produksjonen avsine klar-til-å-spise produkter i juni, sier konserndirektør Sinan Kiziltan tilIntraFish.

Selskapet har mål om en produksjon på 3.000 tonn ferdigeprodukter for resten av året, og vil gjøre justeringer «i forhold til markedetog lønnsomheten» neste år.

Tre produksjonslinjer ved den nye fabrikken skalhovedsakelig produsere filleter av seabass og seabream med en saus(sennep/sitron/tomat med urter), som skal selges til Europeiske og innenlandskemarkeder.

Selskapet ekspanderer også videre innen bearbeideteprodukter, og introduserte forrige måned en ny produktgruppe av hermetiserte produkter,som omfatter ørret, meagre og bream.

Med endringene har selskapet mål om å øke salget til Europamed rundt 10 millioner euro i år, og forsøker å selge inn sine nye hermetiserteprodukter til butikker som Metro.

Men det europeiske markedet gir i beste fall stabilomsetning, sier Kiziltan. Det er derfor selskapet nå også ser på markeder somUSA, Midt-Østen (særlig Dubai), Irak, Russalnd og Nord-Afrika, hvor de nyligsatte i gang byggingen av et oppdrettsprosjekt på 15.000 tonn.

Søndag 9. februar 14:30

Markert prisoppgangpå bream og bass

Prisene på seabream har hatt en fantastisk oppgang deseneste par månedene, grunnet lavere tilbud fra Hellas, sier konserndirektørSinan Kiziltan i den tyrkiske produsenten Kilic til IntraFish.

Prisene for 300-400 grams bream har steget fra 3,20 euro idesember 2013 til dagens priser på 5 euro levert Europa. – Prisene har stegetsom en rakett, sier Kiziltan, som venter en snittpris på 5,50 euro i år.

Prisene på seabass har sett tilsvarende utvikling, medoppgang fra rundt 4 euro for 400-600 grams fisk til dagens 5,60 euro til EU, ogkan bandles på 5,50 til 6,0 euro for resten av året.

- Vi ønsker at det skal være overkommelig for kundene, ogjeg mener at dagens priser er riktige for både produsenter og kunder, sier Kiziltan.

Søndag 9. februar 13:45

All in for torsk

Det danske hvitfisk-selskapet Alimex Seafood går inn i etnytt område, og øker satsingen på butikkjeder for å styrke torske-virksomhetensin.

- Vi endrer oss noe, og går mer og mer på butikkene, siersalgsdirektør Morten Wad Dethlefsen til IntraFish.

Alt handler om ny innpakning for å øke salget, særlig lions,posjoner og filleter. – Det er nytt for oss, men selskapet har allerede en godkundebase, sier han.

Hovedfokuset for selskapet er imidlertid fortsatt på salgfremfor prosessering. Foruten torsk, som stort sett er kjøpt fra morselskapetKangamiut, er sei, hyse og Alaska pollock Alimex’ største segmenter.

Dethlefsen sier at tilgangen til torsk har vært god, og atprisene stabiliserer seg, men størrelser et en utfordring.

- Med stor fisk blir landet, noe som gjør det vanskelig åbearbeide. Men til tross for utfordringene, forsøker vi å få det til med størrefisk, sier han.

Selskapet har fikk en omsetning på 512 millioner danskekroner, og er datterselskap av Kangamiut Holding som også eier KangamiutSeafood, Freshpack i Frankrike, G&K Seafood på Island, New Alaska Group iRussland, Northcoast Seafoods in Storbritannia og SN Seafood i Norge.

Søndag 9. februar 13:22

Vegetar-kaviar

Det ser ut som kaviar, det lukter kaviar, og det smaker somkaviar, men hvorfor er det å finne i vegetarianer-hyllene i butikkene? Svareter enkelt; det er laget av tang.

Det ble «oppfunnet ved en feil» i en biologisk test forrundt 20 år siden, og er i dag en voksende og patentbeskyttet virksomhet, sierJens Christian Moller, daglig leder i Jens Moller Products til IntraFish. Hanstår på stand for selskapet og deler ut smaksprøver.

Selskapet har allerede skaffet seg hylleplass hos butikkersom Metro i Tyskland. De tilbyr fem ulike smaker under merkenavnet Cavi-art; torognkjeks produkter, laks, og fem vegetarversjoner, inkludert chili, wasabi,trøffel, ingefær og balsamico.

Rundt 400 tonn blir solgt til storkjøkken og butikker iDanmark, Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike, Spania, USA, Brasil, Sør-Afrikaog Australa.

Interessen er økende, sier Moller, og viser til at rognkjeksvil bli satt på WWFs rødeliste i Danmark fra 1. april.

Selskapet bruker tang som er høstet i Frankrike ogSkottland, og tilsetter naturlig farge og smak, og Moller er overbevist om atdet er en direkte konkurrent av tradisjonell kaviar. – Det er en substitutt,sier han.

Søndag 9. februar 12:12

Ny pelagisk aktør iSkottland

Den skotske prosessøren av pelagisk fisk Fresh Catch harbegynt på et nytt kapittel i livet sitt, og gått sammen med Interfish Limitedog Altaire Fishing Company og dannet et nytt selskap med navnet NorthbayPelagic Limited.

Det har pågått samtaler siden i fjor, men messen i Bremen erden første hvor de tre kommer som et samlet selskap.

Chris Anderson, som er direktør i Fresh Catch, tar over somdirektør i det nye selskapet, som skal driver fra Kirk Square i Peterhead.Selskapet har mål om å bli det ledende innen prosessering av pelagisk fisk iEuropa.

- Vi er nå integrert hele veien fra fangst til primær ogsekundær prosessering, sier han til IntraFish.

Ifølge ham har de tre selskapene fått et konkurransefortrinni forhold til å stabilisere prisene fra fangsten.

Nå fisker selskapet makrell, og tok inn rundt 12.000 tonntil havnene de seneste fire ukene. Fiske har vært godt, men det har værtutfordringer i forhold til dårlig vær og stormer i januar og så langt ifebruar, sier Anderson til IntraFish.

Prisene er gode for fangsten, rundt 900 pund per tonn,grunnet et sterkt marked. Makrellfisket vil pågå i ytterligere ti dager, sierAnderson. Etter det starter den andre sesongen for hvitting, som går til mai.

I juni går selskapet videre på silda, som den skalprosessere gjennom sommeren, før fartøyene går tilbake til makrell i september/ oktober.

Anderson håper også at de pågående makrellsamtalene endeligvil få en løsning med Island snart. – Det er indikasjoner om at en avtale erveldig nær, men det gjenstår å se, sier ha.

Søndag 9. februar 11:49

EUs reguleringsjungel

- Hva skal være på etiketten, spør Matthias Keller, dagligleder av foreningen for EUs nasjonale organisasjoner av importører ogeksportører av fisk (CEP), mens han åpner dagens presentasjoner. Han settersøkelyset på hvordan en skal håndtere den nye «reguleringsjungelen» i EU.

Nye regler for merking som en del av EU nye lov ommatinformasjon til forbrukerne, og den nye Common Market Organization (CMO) harført til økt misnøye blant videreforedlere av sjømat de seneste månedene.

- Det er galskap. Men du må være forberedt, sier Keller. Hanbeskrev nye regler om hvordan en skal merke med art, opphav, type fisk, og noennye frivillige regler, som skaper mer forvirring enn klarhet.

- En må gjøre hjemmeleksen sin, sa Keller. Han mener at deter best å lese dette sammen med en flakse rødvin. – Du vil trenge det, sa han.

Søndag 9. februar 10:43

Hvor er businessen?

Sjømatmesser over hele verden er vanligvis overfylt avkinesiske stands, men i Bremen er det annerledes; Dailan-baserte Binyin FoodInternational er faktisk den eneste kinesiske utstilleren i år.

Qu Bin, daglig leder i selskapet, ler av det og sier at deter en liten messe. Han er hovedsakelig her for å treffe kunder fra Polen,Estland og Latvia, sier han til IntraFish. Samtidig håper han å skaffe noen nyeforbindelser.

- Tyskland er et vanskelig marked, sier han. Selskapetprosesserer og selger russisk Alaska pollock samt makrell, som står for rundt90 prosent av eksporten til Europa. I tillegg selger de blekksprut og skalldyr.

I fremtiden håper Bin på å ekspandere ytterligere til Øst-Europeiskeland som har noe annerledes forventninger til kvalitetsstandarder. – De spørikke alltid om MSC-sertifiserte produkter, og fisk kan bli behandlet ogkonservert, i motsetning til i Tyskland, sier han.

Søndag 9. februar 09:15

En grå start

Hanseatbyen Bremen, nordvest i Tyskland, våkner sakte oppdenne grå søndagsmorgenen, men de neste tre dagene blir det kalde vinterværetglemt når den 14. internasjonale fiskemessen i byens utstillingssenter starteropp.

Rundt 100 utstillere fra Tyskland og utlandet vil vise fremsine produkter, og messehallen vil inntas av sjømatdirektører,storkjøkkenkunder, fiskeriledere. Alle vil skaffe seg ny informasjon, nettverkeog diskutere.

IntraFish vil delta på talene, snakke med nøkkelpersoner omteknologi, marked og trender, og holde dere oppdatert gjennom denne bloggen.