Arrangementet IntraFishSalmon Summit 2015 var sponset av DNB og utstyrsleverandøren Marel.

I panelet sattkonsernsjefene Alf-Helge Aarskog fra Marine Harvest, Leif Inge Nordhammer fra SalMarog Cermaqs Jon Hindar.

Debatten ble ledet avIntraFishs sjefredaktør Drew Cherry.

Tema var næringas størsteutfordringer for tida: Vekst, nye fôr-kilder og markedsføring.

Ny deltaker på toppmøtet vardirektør Sarena Lin (BILDET under) som leder Cargills globale fôrvirksomhet, inkludertnyervervete Ewos.

- Det er et privilegium å fåbli med i laksefamilien, sa hun i sin hilsen til forsamlingen.

Les HER hva hun uttalte i etintervju med intrafish.no.

<p> </p>

Rimeligere fôr med Cargill?
Hindar repliserte atCargills inntreden i bransjen representerte en anerkjennelse av alle i salen ogav alle i næringa. Aarskog støttet han i det.

Ewos-sjef Einar Wathne varvel nærmest programforpliktet til å snakke om en vinn-vinn-situasjon for alleparter.

Nordhammer fulgte opp og sa-- spøkefullt -- at han nå ser fram til å kjøpe rimeligere fôr. Men han la til-- mer alvorlig -- at Cargill kan tilføre bransjen ny kunnskap om råvarer som er nødvendig forvidere vekst.

Det største hinder
- Det største potensielle hinderfor økt etterspørsel vil bli manglende leveringsevne, sa DNBs markedsanalytikerDag Sletmo i sin åpningstale.

Han framholdt at viderevekst fordrer teknologisk innovasjon, nye arealer og bærekraftige løsninger påutfordringene med lus og rømming.

Han foreslo ”ett selskap, énfjord”.

- Kapasitet er ikke gudgitt,det er et spørsmål om måten man skal drive på, sa han.

Sletmo viste til organisasjonenGlobal Salmon Initiatives innspill tidligere samme dag om nye metoder for å fåtil bedre fôrutnyttelse.

Les saken HER.

<p>Panel</p>

I panelet sattkonsernsjefene Alf-Helge Aarskog fra Marine Harvest, Leif Inge Nordhammer fra SalMarog Cermaqs Jon Hindar.

SalMar imponerer Marine Harvest
SalMar presenterte sittprosjekt for utaskjærs oppdrett -- som snart kan bli en realitet etter atregjeringen har lansert sitt konsept for utviklingskonsesjoner.

Aarskog sa at SalMarsinitiativ imponerer han.

- Når det gjelder sykdom,disponerer vi over alle bokstavene i alfabetet. Når det gjelder kostnader, erlakselus største utfordring, selv om den ikke riktig kan defineres som ensykdom. Når det gjelder biomasse og tapt omdømme, er stikkordet SRS i Chile ogPD i Norge.

Aarskog mener løsningenbestår i bedre vaksiner og forbedret husdyrhold.

Antibiotika-fri laks
IntraFishs møteleder trakk framsupermarkedskjedene Costco og Walmarts krav om en antibiotika-fri laks.

- Rundt 95 prosent avantibiotika-bruken i Chile skyldes SRS. Når vi finner vaksiner mot densykdommen, kan vi redusere bruken av antibiotika der, sa Hindar.

Han viste til at alvorligesykdomsproblemer ble løst med vaksiner i Norge rundt 1990. Da kan slikeutfordringer også løses i Chile.

Hindar skrøt av mulighetenei Chile, men påpekte at Chile mangler tilstrekkelige investeringer påforskningssida.

Godt naboskap
Dårlig omdømme skyldes ogsåkritikk av lakseproduksjonens sosiale aspekter.

I Canada har Marine Harvesterfaring med å bygge relasjoner til urfolksgrupper.

- Vi jobber i små samfunnover hele verden. I Canada har vi 11 forskjellige avtaler med 11 forskjelligestammer og vi gjør hva vi kan for å være en god nabo, sa Aarskog.

Hindar framholds GSIskampanje for gjennomsiktighet/ transparens i næringa.

- Bransjen later til å troat angrep er det beste forsvar, men vi trenger sannsynligvis å bli mer åpne oginnrømme at vi ikke har alle svarene som skal til.

Generisk markedsføring ogPepsi Cola
IntraFishs møteleder spurtepanelet om hvordan de tror næringa vil se ut i 2030.

- Det vil ikke lenger finnesgenerisk markedsføring da. Selskapene vil markedsføre seg selv, sa Aarskog medreferanse til debatten rundt finansieringen av Norges sjømatråd.

- Tenk deg at man skulle be ledenderepresentanter for Coca-Cola og Pepsi om å gå sammen for å betale 1 prosent avsalget til felles markedsføring. Jeg tror de da ville se rart på deg, saAarskog.

IntraFishs neste arrangementblir det årlige London Investment Forum som går av stabelen 4.november, med DNBsom sponsor.

Se bilder fra IntraFishSalmon Summit 2015 i Trondheim HER: